Oplatí sa investovať do Balíkomatu a Parcel Shopu?

To je asi najčastejší typ odpovede prevádzkovateľov eshopov na otázku, či by ich zákazníci ocenili možnosť vybrať si doručenie zásielky popri kuriérovi aj do balíkomatu alebo Parcel Shopu. Samozrejme jedná sa o tých, ktorí túto možnosť mali a nevyužili ju.

Čo hovoria prieskumy

Je to naozaj tak, že ak sa zákazník na niečo nepýta, tak to v skutočnosti nevyužije? Reálne skúsenosti a aj prieskumy svedčia o opaku.

Podľa prieskumu spoločnosti Netdirect uskutočneného v Čechách, pri rozhodovaní o nákupe zákazníci zvažujú okrem ceny aj rýchlosť dodania, predchádzajúce skúsenosti a možnosť nechať si zásielku doručiť na rôzne miesta. Napríklad výdajné miesta si obľúbili predovšetkým ženy, pretože oceňujú možnosť vyzdvihnúť si zásielku vtedy, keď im to vyhovuje. Kvôli možnosti vyzdvihnúť si zásielku kedykoľvek sú u Poliakov veľmi obľúbené Balíkomaty.

Z našich skúseností vieme, že eshopy ktoré poskytujú ich zákazníkom možnosť nechať si zásielku doručiť aj do balíkomatu, tak 5-10% zo všetkých zásielok je pravidelne doručených práve do balíkomatov. Nie je to väčšina, ale je to viac ako nula.                                             

Prepočítajme si to

Môžeme si položiť teraz niekoľko otázok. Zoberme do úvahy 100 zásielok vyexpedovaných mesačne, z ktorých by 5 bolo doručených do balíkomatu. Náklady na implementáciu predpokladajme vo výške 100€. 

Čo najhoršie by sa stalo?

Zaplatíme náklady na implementáciu a nikto túto možnosť nevyužije. Sme v strate -100€.

Čo najlepšie sa môže stať?

  • Prepočítame si naše priemerné marže a zistíme že už po 10, 20, 30 alebo 50 nákupoch doručených do balíkomatu sa nám investícia do implementácie vráti.
  • Rozšírením ponuky sa odlíšime od konkurencie.
  • Vďaka tomu, že sme zákazníkom poskytli možnosť vybrať si z viacerých možností doručenia, získali sme každý mesiac 5 nákupov navyše. Za 5 nákupov máme zisk, ktorý by sme inak nemali.
  • Z týchto piatich zákazníkov, keby iba jeden z nich dal niekomu pozitívnu referenciu, vďaka jeho dobrej skúsenosti pri doručení do balíkomatu, získali sme ďalšieho nového zákazníka.

Ak by sme zobrali do úvahy 200 zásielok, tak sa nám investícia vráti dva-krát rýchlejšie ;-)

Ponuka samotná nie je zárukou úspechu

Pre dosiahnutie úspechu, však ponuka samotná nestačí. Rovnako dôležité je aj jej odprezentovanie. Ak zákazník niečo nepozná resp. nepozná výhody danej ponuky, tak je malá pravdepodobnosť, že si to aj vyberie, nech je to akokoľvek dobré. Preto je veľmi dôležité zákazníkov aj vzdelávať resp. informovať o výhodách a možnostiach nových služieb. V prípade balíkomatov je možné inšpiráciu nájsť aj tu.

Na záver by som použil citát od Steva Jobsa. ,,Ako môžete vedieť, že ľudia niečo nechcú, ak to ešte nevideli?”

Ak máte záujem dozvedieť sa viac o výhodách balíkomatov a parcel shopov a o našej cenovej ponuke budeme radi, ak nás budete kontaktovať tu.