Prečo európsky Paris Retail Week pritiahol tisícky návštevníkov?

Už v poradí 4. medzinárodný veľtrh Paris Retail Week (PRW) privítal v dňoch od 10. - 12. 9. 2018 všetkých nadšencov obchodu a my sme mali tiež to šťastie, že sme boli jeho súčasťou.

Počas troch dní sa na PRW predstavilo okolo 35 000 profesionálov (vystavovatelia, rečníci,partneri,..), 800 zúčastnených spoločností a vyše 18 000 návštevníkov.

Cieľom našej pracovnej cesty bolo predovšetkým inšpirovať sa zahraničnými spoločnosťami, spoznať ich technologické postupy a možnosti, využiť tieto informácie a pretaviť ich v rámci vylepšenia aktuálnych a vývoja nových funkcionalít Neoshipu. Zároveň sme chceli našim zákazníkom a priaznivcom sprostredkovať najnovšie trendy, ktoré čoskoro dorazia aj na Slovensko.

Vyplatilo sa :)

Cennou informáciou určite bolo zistenie, že nielen e-commerce trh čakajú v najbližších rokoch výrazné zmeny, ktoré ovplyvnia spôsob nakupovania a prístupu k zákazníkom. Bude sa jednať predovšetkým o rozsiahly zber dát o nakupujúcich, ich spracovávanie, digitalizáciu, automatizáciu marketingových nástrojov a prezentáciu produktov, ako aj previazania offline a online predajných kanálov.

V nasledovných riadkoch sa dozviete viac o aktuálnych trendoch odprezentovaných na PRW: Stratégia Omnichannel, AI (Umelá inteligencia), Virtuálna realita, Rozšírená realita, Hologramy, Logistika, Marketingové a dátové možnosti.

Stratégia Omnichannel

Na konferencii niekoľkokrát spomínaná a prezentovaná. Pre tých, ktorí možno nevedia, termín omnichannel je definovaný ako multikanálový predajný prístup, ktorý zákazníkovi poskytuje integrovaný nákupný zážitok. Ide v podstate o stratégiu zahrňujúcu viacero kanálov (kombinovať online s offline) navrhnutých a usmerňovaných k spolupráci. Želaným výsledkom u zákazníka je dosiahnuť minimálne rovnako efektívnu alebo príjemnejšiu skúsenosť ako keby si vybral cestu komunikačnými kanálmi jednotlivo.

Príkladom môže byť spoločnosť Zoot, ktorá využíva niekoľko komunikačných kanálov. Zákazník si má možnosť vybrať produkty online na eshope, avšak vyskúšať tovar si môže priamo v ich ,,výdajniach radosti“ a tam aj zaplatiť. Taktiež v prípade, že zákazníkovi objednaný tovar v eshope nesedí, môže si vybrať či ho vráti späť po kuriérovi alebo si vyberie možnosť vrátenia na výdajni.

AI (artificial intellingence)

Chcete vedieť o vašich zákazníkoch všetko a čo najrýchlejšie? AI (artificial intellingence) alebo umelá inteligencia vám to povie.

Obchodný zástupca spoločnosti Ultinous, nám predstavil ich systém napojený na kamery, ktorý vďaka skenovaniu tvárí zistí o vašich zákazníkoch množstvo užitočných informácií: koľko zákazníkov k vám denne príde, či u vás nakupujú predovšetkým muži alebo ženy a v akých vekových kategóriách, koľko z nich sa opakovane do vášho obchodu vracia, ako zákazníci reagujú na nový produkt, reklamu či kampaň, akú majú náladu a mnohé ďalšie. Na základe opakovaných návštev dokážete identifikovať, kedy k vám do predajne vstúpi VIP zákazník, dokážete pre neho personalizovať ponuku alebo službu a mnohé ďalšie metriky, na základe ktorých bude maximalizovať poznanie vášho zákazníka.

Pozn.: Nás podľa veku zamerali celkom presne, dokonca sa podobáme aj na nejaké slávne osobnosti :)

S umelou inteligenciou sme sa stretli aj pri stánku spoločnosti Catchoom, s ktorej riešením inteligentného rozpoznávania získate novú nákupnú a produktovú skúsenosť. Ich riešenie si obchody (predovšetkým z oblasti módy, gastronómie, knihovníctva) implementujú do mobilných zariadení a používateľom umožnia skenovať etiketu alebo EAN kód, aby sa dostali k popisu produktu, odporúčaniu, recenzii na produkt, prípadne ďalším iným informáciám o produkte.

Virtuálna realita

O virtuálnej realite sa už čo to popísalo a na trhu je už pomerne dlho. Samozrejme, že ani v rámci PRW nechýbala možnosť obísť bariéry času a priestoru a my sme si vyskúšali, ako je to zrazu ocitnúť sa v inom svete. Aktuálne sa virtuálna realita využíva najmä pri plánovaní predajní, showroomoch alebo pri prezentácií drahších výrobkov.

Rozšírená realita (augmented reality)

Väčšie uplatnenie však vo svete obchodu zatiaľ nachádza rozšírená realita, kedy obchodník ponúkne zákazníkovi možnosť zažiť vlastnú skúsenosť s produktom. Na veľtrhu sme sa niekoľkokrát stretli s prezentovaním rozšírenej reality. V skúšobnej kabínke nám ,,obliekli“ tovar ich značky a my sme bez reálneho odskúšania videli, či sa nám konkrétny módny kúsok hodí alebo nie. Takýmto spôsobom sa obchody ešte viac snažia priblížiť sa zákazníkovi a uľahčiť mu jeho nákupné rozhodovanie.

Medzi svetoznámymi menami využívajúcimi rozšírenú realitu patrí aj IKEA. Umožní vám predstaviť si konkrétny nábytok priamo u vás doma. Stačí namieriť telefón na izbu a pozrieť sa, či by sa do nej hodil vami vyhliadnutý kúsok.

Hologramy, hologramy a zase hologramy

Boli všade. Pútali pozornosť každého jedného účastníka. Na konferencii primárne prispeli k zlepšeniu image spoločnosti a v mnohých prípadoch dali vyniknúť výnimočnosti ich produktov, vďaka čomu si dokážu udržať náskok pred konkurenciou.

Logistika

Vzhľadom k tomu, že naša spoločnosť pôsobí v oblasti logistiky a expedovania, boli sme zvedaví, aké logistické služby ponúka francúzsky trh, na akom princípe fungujú systémy logistických spoločností, do akej miery je u nich pokročilá automatizácia a aké ďalšie možnosti v rámci ich služieb sú poskytované. Na túto tému sme diskutovali napr. so zástupcami spoločností ShippingBo, Chronopost, Deliver.ee a Neopost shipping. Detaily prezrádzať nechceme, niektorými sme sa inšpirovali a budeme ich dávkovať postupne...v Neoshipe :) Čo sa týka aktuálnych trendov, ktoré v tomto smere logistika udáva bolo jednoznačne doručovanie zásielok vo veľkých mestách na bicykloch, doručenie ,,the same day“ a kľúčovým aspektom je nepochybne automatizovanie procesov v každom jednom kroku. Ako riešia pokročilú automatizáciu expedovania Neoposte môžete sledovať v nasledujúcom videu:

 

Marketingové a dátové možnosti

Nadšenci marketingu a milovníci dát si tiež prišli v Paríži na svoje. S príchodom novodobých technológií prichádza aj neobmedzené množstvo príležitostí, ktoré otvárajú dvere novým možnostiam vo svete online marketingu, v oblasti zberu dát, ich vyhodnocovania a následne zvolenia marketingovej stratégie. Keďže na PRW bolo zástupenie týchto spoločností pomerne široké, prinášame vám aspoň zopár zaujímavých postrehov, ktoré nás zaujali.

Spoločnosť Channable nám odprezentovala ich systém, ktorý zabezpečuje positioning pre vaše produkty na viac ako 1000 stránkach s porovnávačmi, umožňuje jednoduché vytváranie dynamických reklám vo vašom produktovom feede, prostredníctvom importu ich riešenie umožňuje synchronizáciu dát objednávok z mnohých marketplaces priamo do vášho eshopu. Jednoduchá a rýchla integrácia služby Google Analytics do účtu Channable vám umožnožní analyzovať výstupné údaje vašich produktov.

Ako celý ich proces funguje si môžete pozrieť v inštruktážnom videu:

 

O možnostiach prediktívneho marketingu sme sa porozprávali s predstaviteľom spoločnosti Sailendra, ktorých systém ,,Sailsense“ využíva umelú inteligenciu na analýzu a predvídanie správania používateľov na internete. Sailsense je systém vyvinutý za účelom zvýšenia predaja v online. Detailne pozná katalóg pruduktov, analyzuje správanie používateľov v reálnom čase a následne zákazníkovi dáva personalizované odporúčanie na konkrétny produkt.

S inovatívnou myšlienkou unikátnej mobilnej platformy sme sa stretli u spoločnosti CM Groep B.V., ktorá svojím riešením ponúka nové možnosti ako ešte efektívnejšie osloviť vaše cieľové publikum, čo najviac sa mu priblížiť a ponúknuť mu všetko z jedného miesta. Riešenie spoločnosti sa zameriava na získanie skutočného kontaktu s vaším zákazníkom prostredníctvom integrovaných sms, hlasových a platobných rozšírených možností, digitálnej identity používateľov a zabezpečenia cloudových služieb. Pre lepšie pochopenie, na akej báze platforma CM funguje môžete vidieť na ich grafickom znázornení.

Toto všetko a ešte omnoho viac pod jednou strechou. Taký bol štvrtý ročník PRW. Komplexný, moderný a inšpirujúci. Počas troch dní strávených v Paríži sme nasali nielen krásy mesta, ale aj atmosféru sféry obchodu v krajinách západnej Európy, ktoré na Slovensko ešte len dorazia.

Vďaka grantu SBA – Slovak Business Agency sme získali skúsenosť, ktorú môžete zažiť aj Vy.

Dávame Vám do pozornosti aj ďalšie najbližšie podujatia (Shopcomm, Reshoper) , ktoré by mohli byť pre Vás a Váš biznis inšpirujúce. Stačí si len vybrať :)