Expedovanie a logistika
20.10.2019
2 min. čítania

Káva s croissantom vo vianočnej logistike

Autor
Neoship
Dátum zverejnenia
20.10.2019
Zdielať článok

Ani sme sa nenazdali a máme tu posledné mesiace v roku. Čo to (nielen) v ecommerce znamená? Na strane eshopov nieľkonásobný nárast objednávok a s tým súvisiaci tlak na rýchle a spoľahlivé doručenie zásielok zákazníkom. Na strane prepravných spoločností enormný nárast prepravovaných balíkov. Táto situácia významným spôsobom ovplyvnila dianie na logistickom trhu a prispela k rôznym zmenám.

Prečo otvárame túto tému?

V Neoshipe sa nachádzame niekde uprostred medzi eshopom a prepravcom. Zmeny na logistickom trhu sa dotkli aj nás, a práve preto situáciu vnímame veľmi citlivo zo všetkých strán. Spísali sme pre vás zopár zamyslení a faktov, ktoré aktuálne v ecommerce v oblasti logistiky pozorujeme a ktoré možno aj vám dajú iný pohľad na vec. Na záver sme pridali naše odporúčania, ktoré by Vám mohli pomôcť efektívne sa vysporiadať s cenou prepravného a optimálne zhodnotiť kvalitu expedičných služieb, ktoré využívate.

Zamyslenia

Zamyslenie č.1: Náklady, výnosy, zisk
Predaje, tržby a zisky (prevažnej časti) eshopov počas predvianočného obdobia rastú. Na druhej strane rastú aj tržby kuriérskych spoločností vďaka vyššiemu počtu balíkov, no ich náklady výrazne v tomto období stúpajú, čo v konečnom dôsledku môže znamenať pre nich nižší zisk v porovnaní so štandardnými mesiacmi.


Zamyslenie č.2: Kuriér
Takmer každý zákazník očakáva perfektné a rýchle doručenie s nadštandardnými službami. Navyše s milým a vysmiatym kuriérom, bez ohľadu na to či vonku mrzne, je kalamita alebo prší. Kuriérom, ktorý každé ráno vstáva o štvrtej a večer chodí domov o ôsmej. Kuriérom, ktorý častokrát stojí pri dverách, kde mu nik neotvára, nik nedvíha telefón. Kuriérom, ktorý vynáša tovar aj na 4.poschodie bez výťahu. Kuriérom, ktorý...za každých okolností musí byť skvelý. Ruku na srdce: Kto by chcel robiť kuriéra v akejkoľvek prepravnej spoločnosti práve cez vianočné obdobie? Ak áno, za akú mzdu?

Zamyslenie č.3: Cena kávy vz. cena doručenia
Je zaujímavé sledovať, že za približnú cenu kávy s croissantom (niekde možno aj bez) je očakávané, že balík z Bratislavy do Košíc bude doručený na nasledujúci pracovný deň. V tejto cene má kuriér balík vyzdvihnúť v eshope, naložiť ho, doručiť na depo, pracovník na depe má balík spracovať podľa dát, naložiť na triediacu linku a následne do kamióna, ktorý v noci smeruje do Košíc. Po príchode do Košíc sa balík na hlavnom depe opäť spracuje a naloží do dodávky kuriérovi, ktorý sa ho v ten deň pokúsi doručiť zákazníkovi. Je cena za kávu v porovnaní s doručovaním balíka adekvátna?

Zamyslenie č.4: Rastúca cena práce
Vo všeobecnosti platí, že cena práce rastie. Ak ste v núdzi a potrebujete prijať nových ľudí nárazovo, musíte zaplatiť ešte viac, aby ste mohli zabezpečiť požadovanú kvalitu. Okrem toho musíte na zvyšujúce objemy nadimenzovať technológie, hoci ich počas 10 mesiacov využijete len na ½ alebo ⅓.

Zamyslenie č.5: Zvyšovanie cien prepravného
Ak má prepravca zvládnuť niekoľkonásobný nárast objemu v priebehu 2 mesiacov, musí prijať rôzne opatrenia. Pre zvládnutie situácie prijíma nových skladníkov, manipulantov, ľudí na zákazníckom servise, prepravných systémoch, zariadeniach, vozidlách,...Prijaté opatrenia sa preto musia preniesť na eshopy vo forme zvýšenia cien prepravného.

Fakty

Fakty prepravných spoločností

Fakt je, že vo všeobecnosti zvyšujú ceny všetky prepravné spoločnosti vrátane pošty. Prečo?
Fakt č.1: Náklady prepravným spoločnostiam vo všeobecnosti rastú.
Fakt č.2: Počet prepravovaných balíkov v predvianočnom období rastie a oproti bežným mesiacom roka je niekoľkokrát vyšší.
Fakt č.3: Znižovanie cien prepravného kvôli ,,cenovej vojne” počas predchádzajúcich rokov narazilo na dno, ktoré je neudržateľné.
Fakt č.4: Spoločnosť Slovak Parcel Service ako prvá na Slovensku zavádza ,,sezónny príplatok”. Vchádza do platnosti
1.11.2019 a bude aplikovaný na každú zásielku do 24.12.2019. Medzi prepravnými spoločnosťami sezónny príplatok nie je žiadnou novinkou. Napríklad v Čechách tento príplatok zaviedli niektoré prepravné spoločnosti už minulý rok.

Fakty o prepravnom, resp.poštovnom

Fakt č.1: 9 z 10 zákazníkov uvádza, že doprava zdarma je najdôležitejším faktorom pri nakupovaní online.
Fakt č.2: Najčastejším dôvodom opustenia košíka sú nečakané náklady, napr. také, ako sú tie na dopravu.
Fakt č.3: 56% zákazníkov opustí košík po tom, ako sa im započíta poštovné.
Fakt č.4: Poštovné zdarma podporuje opakované nákupy a zvyšuje priemernú hodnotu nákupu.
Fakt č.5: 92% nakupujúcich nakúpi viac len preto, aby si zaistili dopravu zdarma.
Fakt č. 6: 81% zákazníkov už neurobí ďalší nákup na eshope, ktorý si účtuje poštovné pri vrátení tovaru.
(Zdroj: Transportation Insight)

Fakt č.7: Z vyššie uvedeného vyplýva, že používanie benefitu dopravy zadarmo je silný marketingový a predajný nástroj. Zároveň je to ale výrazný náklad predajcu. Hoci sa to na prvý pohľad týka prepravy, v skutočnosti to je čistý akvizičný nástroj. Prepravca na jednej strane žiadnym spôsobom nerozhoduje o tomto benefite pre nakupujúcich a na druhej strane sa ale od neho stále očakáva rovnaký servis pri doručení balíka. Adekvátne teda je posudzovať tento náklad v kategórii marketingových nákladov a nie nákladov na dopravu, ktoré musí odosielateľ dotovať, tak ako to mnohí často argumentujú.

Naše odporúčania

Odporúčanie č.1: Neporovnávajte iba cenu balíka pri jednotlivých prepravcoch v danej váhe. Spočítajte si celkové náklady na expedovanie za celý rok a vypočítajte si priemer na balík. Určite dostanete objektívnejší pohľad.
Odporúčanie č.2: Pouvažujte, ako zvýšené ceny prepravného či príplatky odkomunikovať vašim zákazníkom a skúste prípadne rozdielovú cenu rozložiť do ceny produktu a ceny prepravného.
Odporúčanie č.3: Nakupujúci reagujú na slovo ZADARMO, ale aj na slovo ZĽAVA. Skúste dopravu zadarmo od určitej úrovne sumy nákupu nahradiť napr. 50 % zľavou na doručenie a dopravu zadarmo naviažte na ešte vyššiu sumu nákupu.
Odporúčanie č.4: Pre každého z prepravcov je vianočné obdobie náročné a u každého z nich sa vyskytnú problémy. Otázka je, kto ich dokáže zvládnuť najlepšie. Indície vám môžu poskytnúť investície do logistickej siete, ľudí a služieb, ktoré “žiaľ” niečo stoja. Či cena odrážala hodnotu sa dozviete po Vianociach. Analýzu služieb preto spravte až po ich skončení.

V každom prípade, či ste majiteľom alebo zamestancom eshopu alebo pracujete v kuriérskej spoločnosti prajeme vám veľa trpezlivosti, síl a pochopenia do nasledujúcich dní a mesiacov. Budeme to všetci potrebovať.

Jedno provokačné zamyslenie na záver

Všetci hovoria o cene ale keď príde na ,,lámanie chleba” nakoniec každého zaujíma kvalita. Však vždy to môže niekto urobiť lacnejšie…

Spokojní zákazníci
a ich príbehy

Chceli by ste vyskúšať Neoship?

Chcem vyskúšať Neoship