Výdajné miesta ako alternatívna možnosť doručovania balíkov

Doručovanie do výdajných miest si u nakupujúcich získava čoraz väčšiu popularitu, no množstvo eshopov stále v košíku tento spôsob neponúka.

Prečo je tomu tak?
Aké sú výhody/nevýhody tejto alternatívy?
Čo môžete získať implementáciou výdajných miest vo vašom eshope?
Koľkými výdajnými miestami disponujú jednotlivé prepravné spoločnosti na Slovensku?
Aké možnosti v oblasti Parcelshopov ponúka Neoship?
Prečo ,,iba ponúkať” výdajné miesta nestačí?


Odpovede na všetky tieto otázky sa dočítate v tomto článku.

Prečo niektoré eshopy neponúkajú doručenie do výdajných miest?

Asi najčastejší typ odpovede prevádzkovateľov eshopu na otázku, či by ich zákazníci ocenili možnosť vybrať si doručenie balíka popri kuriérovi aj do výdajného miesta je, že o takúto možnosť zákazníci nikdy nežiadali. Je to však naozaj tak, že ak si zákazník niečo nepýta, tak to nevyužije?

,,Ako môžete vedieť, že ľudia niečo nechcú, ak to ešte nevideli?” (Steve Jobs)

Podľa prieskumu, ktorý sme nedávno robili na Facebooku v skupine Učíme sa podnikať s eshopom a tiež zo skúseností z našich obchodných stretnutí sme zistili, že eshopy prevažne používajú na doručovanie balíkov kuriéra, potom slovenskú poštu a len v malej miere výdajné miesta.
Najčastejšie dôvody a argumenty nevyužívania výdajných miest boli:
- „Zákazníci si najčastejšie aj tak vyberajú kuriéra, pretože je to pohodlné a balík kuriér prinesie až domov.“
- „Doručenie do výdajného miesta trvá dlhšie ako kuriérom.“
- „Nie je to pohodlné, musíme balíky odniesť na odberné miesto (v prípade Zásielkovne).“

Zo štatistík v Neoshipe, ale tiež z dostupných informácií na internete je zrejmé, že do výdajných miest sa doručuje okolo 5 % z celkového množstva balíkov. Nie je to číslo vysoké, ale ani nezanedbateľné, no mohlo by byť omnoho vyššie. Čo by vás mohlo presvedčiť o výhodnosti výdajných miest, ale aj ako motivovať nakupujúcich, aby si tento spôsob vyberali častejšie, vás možno presvedčíme v ďalších riadkoch.

Výhody/ Nevýhody výdajných miest

Výhody

- váš zákazník nečaká na kuriéra alebo v rade na pošte
- balík si môže vyzdvihnúť kedykoľvek v čase otváracích hodín (častokrát sú to čerpacie stanice, ktoré majú otvorené aj cez víkend a do neskorých večerných hodín)
- flexibilita vyzdvihnutia – zásielka je na výdajnom mieste uskladená až niekoľko dní
- pri balíkomatoch je možné balík vyzdvihnúť kedykoľvek, pretože je k dispozícii 24 hodín denne
- dostupnosť - prepravné spoločnosti majú výdajné miesta už v každom meste na Slovensku
- pre eshop - úspora financií, v priemere sa cena doručenia do výdajného miesta oproti doručeniu kuriérom na adresu pohybuje okolo 1 € nižšie

Nevýhody:

- niektoré výdajné miesta majú váhové obmedzenia pre doručenie balíka
- dodatočná implementácia výdajných miest do eshopu=dodatočné náklady

Čo môžete získať zaradením výdajných miest medzi možnosti doručenia?    

Ako sme už vyšie spomenuli, prvým pozitívnym momentom je cena doručenia do výdajného miesta, kedy oproti doručeniu kuriérom je o niekoľko centov až euro nižšia. Náklad vám síce vznikne, ale o dosť nižší ako v prípade kuriéra. Ak sa teda rozhodnete pridať na eshop aj doručenie do výdajných miest, musíte rátať s tým, že ich implementácia bude niečo stáť. Cena takejto implementácie sa pohybuje zhruba okolo 100 €.

Uveďme si názorný príklad:
Zoberme do úvahy eshop, ktorý vyexpeduje 100 zásielok mesačne. Z tohto množstva je 5 balíkov doručovaných do výdajných miest (vychádzali sme zo štatistík v úvode, a teda počítame v priemere s piatimi percentami doručovanými do výdajných miest).
To najhoršie, čo sa vám môže stať je, že si výdajné miesta na eshop implementujete, no reálne túto možnosť nevyužije žiadny z vašich zákazníkov. Pravdepodobne prídete o 100 €.
Na druhej strane môžete implementáciou veľa získať:
- Prepočítajte si vaše priemerné marže a možno zistíte, že už po po 10, 20, 30 alebo 50 nákupoch doručených do výdajného miesta sa vám investícia do implementácie vráti.
- Rozšírením ponuky sa odlíšite od konkurencie.
- Vďaka tomu, že ste zákazníkom poskytli možnosť vybrať si z viacerých možností doručenia, získate každý mesiac 5 nákupov navyše. Za 5 nákupov môžete byť v zisku, ktorý by ste inak nemali.
- Z týchto piatich zákazníkov, ak by iba jeden z nich dal niekomu pozitívnu referenciu, vďaka jeho dobrej skúsenosti sa ďalší nakupujúci môže rozhodnúť práve pre výdajné miesto.

Koľkými výdajnými miestami disponujú prepravné spoločnosti na Slovensku?

Na Slovensku existuje niekoľko spoločností, ktoré sa venujú balíkovej preprave, a teda aj doručovaniu do výdajných miest. Z tých všetkých majú na trhu najväčšie zastúpenie SPS, GLS, DPD a Zásielkovňa, preto sme našu pozornosť upriamili práve na ne.
SPS – disponuje 311 Parcelshopmi (ich sieť si môžete pozrieť tu)

GLS – disponuje 140 Parcelshopmi a 10 Balíkomatmi (ich sieť si môžete pozrieť tu)
DPD – disponuje viac ako 250 PickUpmi - ich počet sa bude pravdepodobne v tomto období navyšovať, nakoľko DPD kúpili prepravnú spoločnosť Geis Parcel (ich sieť si môžete pozrieť tu).
Okrem prepravných spoločností je tu aj naše expedičné riešenie Neoship, kedy v spolupráci s prepravnou spoločnosťou SPS pre našich zákazníkov poskytujeme doručenie balíkov aj do Parcelshopov.
Osobitnú kategóriu predstavuje Zásielkovňa, ktorá sa neradí medzi klasických prepravcov, ale sa sústredí predovšetkým na doručovanie do výdajných miest tzv. Z-pointov. Zásielkovňa má na Slovensku už viac ako 700 výdajných miest. Konkrétnu pobočku pre doručenie balíka si môžete zistiť tu.

Ak by ste nazreli do siete výdajných miest týchto spoločností, určite v každej väčšej obci či meste nájdete výdajné miesto, do ktorého je balík možné doručiť. Každá z prepravných spoločností zároveň rozširuje sieť výdajných miest a na svojich stránkach hľadá nových partnerov na spoluprácu v tomto segmente. Takže okrem prevádzkovania eshopu môžete rozšíriť portfólio vašich služieb, uzavrieť zmluvu s prepravcom a stať sa jeho obchodným partnerom v podobe Parcelshopu, PickUpu či Z-pointu.

Aké možnosti v oblasti Parcelshopov ponúka Neoship?

V Neoshipe aktuálne spolupracujeme s prepravnou spoločnosť Slovak Parcel Service, to znamená, že každý užívateľ má možnosť manuálne vytvoriť a poslať balík do jedného z viac ako 300 Parcelshopov.
Okrem toho s eshopovými riešeniami, akými sú CreativeShop od spoločnosti CreativeSites, v opensource riešeniach Prestashop a WooCommerce majú užívatelia v rámci modulu Neoship už implementovaný aj kompletný zoznam aktuálnych Parcelshopov, kedy si nakupujúci priamo v košíku môže vybrať kam chce balík doručiť.

Ponuka samotná nie je zárukou úspechu

Pre dosiahnutie úspechu však ponuka samotná nestačí. Rovnako dôležité je jej odprezentovanie. Ak zákazník niečo nepozná resp. nepozná výhody danej ponuky, tak je malá pravdepodobnosť, že sa pre ňu rozhodne, nech je akákoľvek skvelá. Preto je veľmi dôležité zákazníkov vzdelávať a informovať o výhodách a možnostiach nových služieb, ako by to malo byť aj v prípade výhodnosti využívania výdajných miest.

Ak máte záujem dozvedieť sa viac o týchto výhodách, ako aj o našej cenovej ponuke, budeme radi, ak nás budete kontaktovať.

Popup Dozvedieť sa viac